Forstå din regning
Med vores vejledning bliver du hjulpet godt på vej til at blive klogere på de forskellige linjer på din regning.
Alle kunder har eget kundenummer. Med det kan vi lettere finde oplysningerne om netop din regning og dine betalinger.
Hav derfor gerne dit kundenummer parat inden du kontakter os.
Kundenummer samt aktiveringskode skal du bruge hvis du vil logge ind på 'Min Forsyning' under selvbetjening.
Provas henter automatisk dit forbrug via din fjernaflæste måler. I de tilfælde hvor vi ikke kan fjernaflæse, sender vi én gang om året et aflæsningskort.
Afregning af vand og spildevand baserer vi på aflæsningen af din vandmåler.
Målernummeret er unikt. Du finder det også på din vandmåler.
Læs mere om din vandmåler herDu modtager en regning fra Provas fire gange om året.
Årsopgørelsen er en afregning af dit faktiske forbrug fra foregående år. Dette forbrug fremgår som det første i årsopgørelsen. I vores eksempel er det punkterne 4, 5 og 6.
Sammen med årsopgørelsen modtager du også 1. aconto. Skal du have penge tilbage i forbindelse med årsafregningen, trækker vi beløbet fra 1. acontorate. Hvis du har betalt for lidt, lægger vi det oven i 1. acontorate.
Vandforbrug
Du betaler vand efter dit forbrug. Provas henter automatisk dit forbrug via din fjernaflæste måler. I de tilfælde hvor vi ikke kan fjernaflæse, sender vi én gang om året et aflæsningskort.
I det viste eksempel er der brugt 45,868 m³.
Fast bidrag (2,5-5 m³)
Du betaler et fast bidrag i forhold til din målerstørrelse. Beløbet er uafhængigt af, hvor meget vand du bruger.
Statsafgift vand
Du betaler en grøn afgift til Staten, for hver kubikmeter vand du bruger.
Vandafledningsbidrag
Du betaler for afledning af dit spildevand i forhold til dit registrerede vandforbrug.
Provas henter automatisk dit forbrug via din fjernaflæste måler. I de tilfælde hvor vi ikke kan fjernaflæse, sender vi én gang om året et aflæsningskort.
Beløbet dækker udgifter til kloaksystem og renseanlæg.
Fast bidrag
Du betaler et fast bidrag for at være tilsluttet kloaknettet. Beløbet er uafhængigt af, hvor meget spildevand du udleder.
Har du bundfældningstank?
I det tilfælde vil der være opkrævning for tømning af bundfældningstank.
Afhængig at tanktypen opkræves der en spildevandsafgift pr. m³ afledt vand. Dette er en afgift, der indbetales til Staten.
240 L to-delt mad/rest beholder
Her er der tale om prisen for affaldstømning.
Du betaler et gebyr for tømning af din affaldsbeholder, alt efter den størrelse du har valgt og hvor ofte (se i takstbladet hvad dine muligheder er). Gebyret dækker indsamling og behandling af det affald, du har lagt i beholderen.
Grundgebyr pr. boligenhed
Grundgebyr pr. boligenhed er en fast pris. Gebyret betales pr. boligenhed.
Grundgebyret dækker over tømning af dine genbrugsbeholdere, madaffald og miljøkasse.
Ud over tømning af genbrugsbeholdere dækker grundgebyret udgifter til genbrugspladser samt administration af genbrugsordningen.
Genbrugsbeholder
Du betaler ikke særskilt for selve genbrugsbeholderen, da den er en del af grundgebyret.
1. aconto er den første ud af fire årlige betalinger til Provas.
Aconto'en dækker det forventede forbrug i første kvartal. Vi baserer det forventede forbrug ud fra seneste afregning, medmindre andet er aftalt med dig. I det viste eksempel er dette sat til 12 m³.
Ved du, at dit forbrug kommer til at ændre sig, kan vi justere din aconto. Kontakt Kundeservice på telefon eller mail.
Vandforbrug
Du afregnes ud fra dit forventede vandforbrug i første kvartal.
Alle fire aconto-betalinger modregnes det reelle forbrug ved årsafregningen til næste år.
Fast bidrag (2,5-5 m³)
Du betaler et fast bidrag i forhold til din målerstørrelse. Beløbet er uafhængigt af, hvor meget vand du bruger.
Statsafgift vand
Du betaler en grøn afgift til Staten, for hver kubikmeter vand du bruger.
Vandafledningsbidrag
Du afregnes ud fra den forventede udledning af spildevand i første kvartal. Dette baseres på dit forventede vandforbrug. Alle fire aconto-betalinger modregnes det reelle forbrug ved årsafregningen til næste år.
Fast bidrag
Du betaler et fast bidrag for at være tilsluttet kloaknettet. Beløbet er uafhængigt af, hvor meget spildevand du udleder.
Har du bundfældningstank?
I det tilfælde vil der være opkrævning for tømning af bundfældningstank. Afhængig af tanktypen opkræves der en spildevandsafgift pr. m³ afledt vand. Dette er en afgift, der indbetales til Staten.
240 L to-delt mad/rest beholder
Du betaler et gebyr for tømning af din affaldsbeholder, alt efter den størrelse du har valgt. Gebyret dækker indsamling og behandling af det restaffald, du har lagt i beholderen.
Omkostningerne til håndtering af dit madaffald indgår i grundgebyret.
Grundgebyr pr. boligenhed
Grundgebyr pr. boligenhed er en fast pris. Gebyret betales pr. boligenhed og dækker over tømning af dine genbrugsbeholdere, madaffald og miljøkasse.
Ud over tømning af genbrugsbeholdere dækker grundgebyret udgifter til genbrugspladser og administration af genbrugsordningen.
Dette er din samlede regning for vand, spildevand og affald, samt eventuel tanktømning, for første kvartal.
Øvrige spørgsmål
Provas opkræver statsafgifter på vegne af Staten, og derfor skal du betale til Provas. Hvis der er fejl i oplysningerne, skal du henvende dig til Haderslev Kommune, der står for opdatering af BBR (Bygnings- og Boligregisteret).
Skal din ejendom tilsluttes den offentlige kloak, eller har du fået et påbud om forbedret spildevandsrensning fra Haderslev Kommune, kan du få en afdragsordning, der løber over 20 år.
Det er kommunen, der træffer beslutning om, hvorvidt du kan komme i betragtning til afdragsordningen. Du skal derfor henvende dig til Haderslev Kommune, hvis du ønsker at søge om henstand.
IBAN-nummer: DK7779150005555554
BIC-kode/SWIFT-adresse: SYBKDK22
Det kommer an på, hvilken aftale det private vandværk har lavet med Provas.
I visse tilfælde afregner Provas på vegne af det private vandværk. Andre steder opkræver vandværkerne selv vandafgiften, men Provas opkræver spildevandsafgift på baggrund af det forgangne års vandforbrug.
Ved dannelsen af Provas fik vi overdraget alle kundedata fra Haderslev Kommune. Vand- og spildevandskunder samt affaldskunder var tidligere oprettet i to separate systemer, der nu er lagt sammen. Men for flere kunder var det ikke teknisk muligt at lægge data sammen, og derfor er der nogle kunder, der stadigt har to kundenumre. Vi arbejder på, at alle kunder på sigt kun skal have ét kundenummer – det er nemmest for både dig og os.
Sådan fastsættes priserne på vand og spildevand
Kunstigt markedsvilkår
Forsyningsselskaber for drikkevand og spildevand er ikke som alle andre virksomheder i Danmark.
For eksempel er de ikke udsat for konkurrence fra et marked, da en forbruger ikke selv kan bestemme, hvor hun vil have vand fra eller hvem der skal rense hendes spildevand.
Derfor beregner Forsyningssekretariatet, under Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, hvert år, hvor mange penge hvert enkelt selskab maksimalt må kræve ind for vand og spildevand. Dette kaldes for en økonomisk ramme eller 'indtægtsramme'.
Hvad indeholder indtægtsrammen?
Da forsyningsselskaber er 'hvile-i-sig-selv'-selskaber, skal vores regnskab over en årrække gå i nul. Det betyder, at hvis vi har krævet for høje takster et år, skal de være tilsvarende lavere et andet år.
Indtægtsrammen er dermed individuel og tager højde for de omkostninger hvert enkelt selskab har til at drifte og vedligeholde rør, ledninger, bassiner, anlæg og værker.
Indtægtsrammen medregner også omkostninger til statsafgifter og ejendomsskatter samt prisreguleringer i samfundet så som inflation.
Hvis der er omkostninger i forbindelse med nye byggemodninger eller krav fra kommunen, er dette ligeledes tænkt med i indtægtsrammen som et tillæg.
Krav om effektivisering er en stor del af indtægtsrammen
For at skabe et kunstigt konkurrencepres, er alle vand- og spildevandsselskaber underlagt en årlig 2-procents besparelse på driftsomkostningerne.
Men derudover vurderes hvert enkelt selskab individuelt på, hvor effektivt det er i forhold til de andre forsyninger. Dette kan ses af den årlige benchmarking.
Herved tilskyndes de mindst effektive selskaber til at blive lige så effektive som de mest effektive.
Kompliceret regnestykke
Hvis du synes det lyder kompliceret, så har du helt ret. Derfor tager det også Forsyningssekretariatet omkring et halvt år at regne ud, hvad vores takster må være til næste år.
Hvis du har lyst til at dykke mere ned i regnemodellen, kan vi henvise direkte til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.
Link til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen om økonomisk ramme (indtægtsramme)
Sådan bliver vores priser regnet ud
Hvor meget det skal koste at være kunde hos Provas afhænger bl.a. af vores planlagte, interne aktiviteter og af uforudsete, eksterne hændelser hele to år tidligere.
Men hvordan hænger det sammen?
Det er ikke Provas selv, der beregner hvor meget vores takster må være på. Det gør Forsyningssekretariatet under Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.
Men det er ikke et helt let regnestykke for dem.
Når Forsyningssekretariatet skal beregne hvilken takst vand- og spildevandsselskaber må tage, kigger de først tilbage på året, der er gået:
- Hvordan har forbrugerprisindekset udviklet sig?
- Hvad er omkostningsindekset for bygge- og anlægssektoren samt for indenlandsk vareforsyning?
- Hvad er det geometriske gennemsnit af de sidste to år?
Derefter kigger de på de omkostninger til drift, vedligehold og investeringer, som hvert enkelt vand- og spildevandsselskab har haft det foregående hele år.
Taksterne er to år bagud
Først når regnskaberne for det foregående år er klar, kan Forsyningssekretariatet få tallene tilsendt fra forsyningsselskaberne. Det er de omkring april. Herefter begynder sekretariatet sin udregning.
Efter godt seks måneders regnearbejde har Staten et udkast klar til en indtægtsramme, så forsyningsselskaberne kan beregne de endelige takster for næste år. Udkastet sendes til forsyningsselskaberne, som derefter sender taksterne til kommunen, der er dem, der i sidste ende godkender, at forsyningsselskabet har overholdt lovgivningen.
På den måde vil taksterne for et år altid være udregnet på baggrund af aktiviteter og hændelser to år tidligere. Og derfor ser vi af grafen, hvordan de stigende priser under inflationen i 2022 først slå igennem i taksterne i 2024.
Er regningen stadig svær at forstå?
Hvis forklaringerne til de enkelte dele af din regning ikke har hjulpet, eller hvis du har andre spørgsmål vedrørende regninger fra Provas, så kontakt endelig Kundeservice på 73 520 520.
Måske er du også interesseret i
Din regning og dit forbrug
På “MinForsyning” kan du bl.a. finde dine regninger og følge dit forbrug hos Provas.
Din regning og dit forbrugTilmeld dig vores SMS-service
Få besked inden beholderne tømmes eller ved driftsforstyrrelser på drikkevand og spildevand.
Tilmeld dig vores SMS-serviceMeld flytning ved ejerskifte
Husk at give os besked ved flytning ved ejerskifte, så vi kan lave flytteafregning.
Meld flytning ved ejerskifteFå regningen sendt til din lejer
Lejer og udlejer kan, sammen med Provas, lave en aftale om at sende regninger direkte til lejer.
Få regningen sendt til din lejerFå hentet dit asbestaffald
Både private og virksomheder, med adresse i Haderslev Kommune, kan få hentet deres asbestaffald.
Få hentet dit asbestaffaldPriser
Hent et samlet katalog over vores priser eller beregn din forventede udgift til vand og spildevand.
Priser